Alice

Möten i form: process och tanke

Publicerad 2015-05-31 15:27:00 i Form,

 Process:
 
Det första jag gjorde var att ta en lång bit ståltråd och tvinna den till rätt form. Jag gjorde benen stagigare än armarna för att kunna ändra positonen av armarna lättare sen. Huvudet gjorde jag som en ögla för att få en uppfattning av proportionerna, men när jag sedan satte på leran tvinnade jag även den delen. För längden på armarna tänkte jag även på bredden av skuldrorna, men för benen glömde jag tänka på höftbredden så där blev inte formen exakt som jag ville ha den sen.
När jag sedan lade på modellvaxet gjorde jag det en bit i taget med bitar jag försökte forma som muskler etc. Sedan slätade jag till ytan med fingrarna och lade till fler tunna bitar eftersom. Håret gjorde jag med hjälp av en skalpell, men inte när jag sedan ändrade det.
Kläderna gjorde jag med genom att lägga till bitar av vax där vecken var och utefter kanterna, och sedan släta till och göra skåror med ett träverktyg.
 
 
 
 
 
 
Process - sammanfogning:
 
Jag och Marta bestämde oss för att sätta ihop våra figurer, där min skulle vara den makthavande och hennes den underlägsna. Vi bestämde tillsammans att hennes figur skulle ligga ner eftersom den gav ett uttryck av att vara besegrad i den positionen, och att min skulle stå ovanpå hennes, på midjan. För att få min att kunna stå upp tillverkade vi en pelare med fyra raka kanter som skulle stötta figuren, under den högre, vänstra, armen. Detta för att den inte skulle behöva stå lutad med kroppen mot pelaren vilket skulle ta ifrån uttrycket av makt.
 
När vi dock nästa vecka skulle sätta ihop dem var jag hemma sjuk och vår pelare var borta. Därför fick Marta tillverka en ny pelare, sätta ihop figurerna och ta en bild. Bilden ser därför inte helt ut som jag hade tänkt, men jag valde att använda den ändå eftersom min figur blivit tillplattad när jag kom tillbaka till skolan. Bakom ryggen på min figur råkar även det jag stöttade den mot när den låg i fönstret synas, vilket inte var meningen.
 
 
Tanke:
 
Det faktiska i skulpturen/denotation:

Det är en sammansatt skulptur bestående av en tjej som står i en danspose ovanpå en annan som ligger ner i en annan dansposition som vanligtvis hade varit stående.

Den stående tjejen står lutad med bröstkorgen mot en pelare. Hennes armar är lyfta i en rak linje med den bortre armen lyft högre. Händerna är något böjda med raka fingrar. Överkroppen är lutad åt sidan och huvudet tittar nedåt. Ansiktet är dolt av hennes hår. Hennes ena ben är rakt med foten i en vanlig stående position. Det andra benet är böjt. Knät pekar utåt sidan och foten pekar mot det andra benets knä. Hon har på sig ett linne och korta dansshorts och är barfota, likt en som dansar modern dans.

Den andra tjejen bär en balettdräkt och kjol. Hennes hår är uppsatt högt upp på huvudet likt en ballerina. Hennes ena ben och fot är sträckta. Det andra benet är böjt, med den sträckta foten vilandes ovanför det andra knät. Hennes armar är utsträckta i två olika vinklar framåt ut ifrån kroppen med lätt böjda händer. Nacken är böjd och huvudet lutat uppåt.

Tolkning/Konnotation:

Den stående tjejen står ovanpå den som ligger ner. Hennes position är en där hon har kontroll över sin egen kropp. Hon behöver balans och styrka för att behålla positionen. Dock står hon stödd av en pelare. Hon ser alltså ut att ha kontroll och styrka i sin kroppsställning men hon behöver ändå stöd av något annat. De raka vinklarna och formerna i hennes ställning uttrycker kraft snarare än undergivelse. Hon tittar dock inte uppåt, vilket skulle ha uttryckt självkänsla och kontroll, utan nedåt på den andra tjejen. Det kan man tolka som att hon är medveten om vad hon gör mot den andre och ser på denne medan hon gör det och fortfarande behåller sin position. Hon är den makthavande i situationen.

Tjejen som ligger ner på marken ser ut att befinna sig i en besegrad position. Hennes kroppsställning, som i vanliga fall hade varit stående, ligger ner på marken och ser inte ut att kunna ta sig därifrån. Hon har den andra tjejen ståendes på sig med sin vikt och blir nedtryckt. Hennes kroppsställning är den hos en ballerina, menad att se graciös ut och inte visa någon styrka eller makt. Hennes former är mjukare och de sträckta fötterna och lätt böjda händerna uttrycker något graciöst och sårbart snarare än kraft. Hon ser nästan ut som att hon sträcker sig efter något. Kanske hjälp. Men hennes händer är avslappnade. Hon får inte tag in något och har kanske gett upp. Hon ser dock fortfarande mot något längre bort som för att söka eller be efter hjälp, eller kanske försöker ta sig bort från situationen. Hennes position med sträckta armar och ben men utan kraft får henne dock att se ut som någon som är besegrad och själv vet att deras motstånd inte hjälper.

Ballerinor har dock enorm styrka, som inte alltid uppmärksammas. Detta skulle man kunna tolka in i uttrycket som att den som ser ut att vara i underläge egentligen är den som har mest styrka. Det skulle dock även kunna tolkas som att det är de med inre styrka och ett mjukare yttre som ofta blir påhoppade och nedtryckta av de mindre och svagare som visar en makt utåt.

Balett är en dansform som inte alltid uppskattas av alla och som ofta ses som fånig, löjlig eller svår att förstå. Man skulle kunna säga att den som dansar balett klär på sig en roll av sårbarhet när de väljer att göra det som andra inte förstår sig på, för att de älskar det själva. Balett utrycker elegans, skönhet, lekfullhet och en styrka som inte visas utåt. Ballerinan i skulpturen skulle därför kunna symbolisera de människor som tar på sig rollen av en sårbar, älskvärd människa, trots vad andra kan tycka om det. De kanske blir mobbade eller förminskade av andra människor men behåller ända sin ödmjukhet och vad de tror på för att det är viktigt för dem.
 
Den liggande tjejen har sitt hår uppsatt. Man ser hennes ansiktsuttryck och hon ser inte glad ut. De stående tjejen har däremot sitt ansikte dolt bakom håret. Det kan tolkas som att hon inte visar vad hon känner utan gömmer sig bakom något.

Ska man tolka in pelaren kan man tänka att tjejen i maktpositionen trots allt inte är så stark som hon vill verka. Hon har inte så mycket egen kraft utan behöver stöd, kanske i form av andra människor eller deras uppskattning. Man kan också tolka det som att hennes makt egentligen finns i något annat än henne själv, som en högre uppsatt position i samhället eller populäritet.

Jag tänker att skulpturerna tillsammans uttrycker situationer där någon uttrycker sin makt över en annan människa genom att trycka ner eller mobba dem fysiskt eller mentalt. Den uttrycker även hur den som tar makt över en annan inte alltid är den som egentligen har styrka eller det som är eftersträvansvärt i längden. Kanske är det den som trycker ner en annan människa som egentligen är den lilla i sammanhanget, medan den som blir utsatt är den som egentligen är större.
 

 

Om

Min profilbild

Alice

Estet Inredningsdesign

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela